Transformându-mă în Tosca…pentru două ore și trei minute!

Tosca 001

    Într-un scurt interviu realizat cu câțiva ani în urmă, despre opera lui Puccini și orasul Roma, regizorul Franco Zefirelli începea prin a descrie drumul Floriei Tosca într-o zi însorită de vară, pe străduțele Romei, prin piață, din momentul când a cumpărat florile pentru Madonna și până la biserică, unde vine să vorbească cu iubitul ei, pictorul Mario Cavaradossi..Un episod care nu este inclus în operă și pe care putem doar să ni-l imaginăm. În fond, de unde vin personajele noastre, aruncate brusc de Giacomo Puccini în vâltoarea unei acțiuni care te ține cu sufletul la gură, din prima și până în ultima clipă? Mi-a plăcut mult acest exercițiu de imaginație pe care regizorii și actorii îl fac frecvent și, de ce nu?chiar și melomanii pasionați. Acela de a recompune imaginar biografia, destinul, caracterul, obiceiurile, fizionomia, alura, mersul, privirea, tot ce poate fi semnificativ din viața unui personaj care apoi intră în “arena” celor două ore de muzică absolut fabuloasă, purtând semnătura compozitorului italian dar și a dramaturgului francez, Victorien Sardou și…de ce nu?a unei mari actrițe care a inspirat această dramă.. fascinanta Sarah Bernard.

     Exercițiul de imaginație a fost de data aceasta “semnat” de regizorul italian Matteo Mazzoni, și chiar dacă montarea sa a avut premiera acum câțiva ani în urmă la Opera din Brașov este reactualizată în prezent de Asineta Răducanu, asistenta sa de regie, care ne poartă prin labirintul viziunii lui Mazzoni după indicații notate precis. O viziune oarecum clasică, oarecum modernă, intensitatea trăirilor fiind adesea împinsă spre paroxism, urmând spiritul puccinian.

    Câteva zile în urmâ, în 2 iunie 2018, m-am bucurat să debutez în acest rol, după o perioadă intensă de studiu, lecturi și documentări, de îndrumări primite direct de la cântăreți de mare prestigiu: soprana Maria Slătinaru Nistor, tenorul Vasile Moldoveanu și numeroase sesiuni lucrative de brainstorming cu minunatul artist Răzvan Săraru, de care mă leagă o îndelungată prietenie. Dar despre un rol ca Tosca nu poți spune niciodată ce e …gata! Chiar și în ultimele repetiții, înaintea debutului din luna iunie, câteva discuții cu regizoarea Anda Tăbăcaru Hogea mi-au provocat imaginația către noi nuanțe de caracter și atitudini posibile în conturarea siluetei Floriei Tosca, inspirându-mă spre noi culori dar și îndreptățindu-mi îngrijorarea că imaginea formată de mine până în acel moment este crudă și incompletă… Pe de altă parte are prospețimea și entuziasmul unei noi descoperiri, pentru că a cânta un rol nou – chiar și când el este uzat de nenumărate înscenări în întreaga lume – este pentru fiecare artist în parte care îl abordează prima dată “topindu-l” în imaginația sa, ca apoi să îl “toarne” în corpul și în vocea sa, o noutate, o șansă și o bucurie de nedescris!

    Cum intri într-un rol sau cum devii un personaj autentic? Ce face un actor de film, de teatru sau de operă pentru a întruchipa cât mai veridic un alt om, pentru a intra în pielea unui rol nou, pentru a convinge și a fi crezut de public? Câte unul dintre acești artiști reușește atât de bine această transformare/ transfigurare prin charisma jocului său, încât uiți dintr-o dată de toate convențiile scenice, uiți că “este numai un film” și te lași prins în mrejele poveștii lui, începi să visezi.

   Ce se întâmplă de fapt? Este oare un act de posesiune? Actorul respectiv se lasă “posedat” de spiritul celui pe care îl întruchipează, devenind un “avatar” și împrumutând glasul, mersul, privirea, gesturile acestuia? Considerând realitatea lumii teatrului, a cinematografiei, chiar și a operei, care este profund laică (ca să nu o numim de-a dreptul “a dirty business”) această bănuială e mai mult ca sigur spulberată din start…nu mă pot abține să nu zâmbesc închipuindu-mi-l pe Laurence Olivier invocând în secret spiritul lui Hamlet înainte să înceapă filmările… Atunci prin ce tehnici se produce acest miraj? Firește, există muzica, luminile, decorurile, costumele, machiajul, accesorii și trucuri scenice cu un puternic impact, deloc de neglijat…dar totuși ce se întâmplă, atunci când se întâmplă acel moment de magie când crezi și ești prins în poveste? Nu se întâmplă întotdeauna, știu, dar atunci când se întâmplă, ce se petrece de fapt?

    Pot să vă împărtășesc un secret: în artă, spontaneitatea este îndelung premeditată. De cele mai multe ori, cel mai talentat, intuitiv sau charismatic artist este dublat de un fin observator și de un pasionat feroce de arta sa, capabil să migălească, fără să obosească sau să se plictisească, cele mai mici detalii ale unui sunet, unui gest, unei intonații sau unei priviri… “Laboratorul” de studiu al unui artist este chiar mai pasionant decât rezultatul final (care, by the way, la următorul spectacol poate fi schimbat, înlocuit de o idee sau o soluție nouă). Studiul acesta implică multe momente despre care artiștii nu se ostenesc prea mult să vorbească, multiple încercări și experimente, o duzină de eșecuri, rateuri, reluări, tatonări și uneori momente fulgurante de inspirație, conștientizări, descoperiri, apoi mult lucru pentru ca aceste idei și concluzii să ajungă firesc în vocea, gesturile și corpul interpretului. E nevoie de o anume flexibilitate, o memorie afectivă și una senzorială, pe lângă cea abstractă, mentală. Nu este numai textul de memorat, sunt și “gesturile” tehnice (senzațiile și pozițiile juste vocale, corporale), apoi nu este doar o regie cu “trasee” scenice ci o înțelegere profundă a stării psihice a unui personaj, a interacțiunii cu ceilalți și a situațiilor scenice… Sunt o mulțime de detalii de pus la punct pentru ca puzzle-ul să devină inteligibil. Iar în toate acestea, poate vă va surprinde, artistul nu lucrează doar cu sensibilitatea sa muzicală sau actoricească, doar cu talentul, pierzându-se în exaltări creative, ci și cu multă, foarte multă luciditate.

    În final, putem vorbi în interpretare de un întreg act de creație, în care artistul lucrează deopotrivă cu sensibilitatea, talentul și rațiunea, în care intuițiile sunt secondate de multe momente abrupte și seci de raționalizări, tatonări, testări de tot felul. De multe ori metoda de lucru, folosită inclusiv de regizorul italian Matteo Mazzoni în producția sa cu Tosca este aceea a decostructivismului, împărțind un întreg (o scenă de pildă) în cele mai mici componente ale sale, pentru a le înțelege, șlefui, personaliza și apoi re-asimila unui întreg care să dobândească o anume coerență.

    Experiența recentă cu Tosca a urmat toți acești pași, chiar dacă uneori pe “repede-înainte” pentru că în economia unui teatru nu se acordă luxuriant timp pentru un debut  ca pentru o noua premiera. Premiera  există, dar îi aparține strict artistului, el învață să își dozeze timpul pregătirii unui nou rol, ca apoi să fie pregătit să intre în repetițiile finale accesibile în teatru: corepetițiile cu pian, ansamblul cu soliștii, o repetiție de regie cu toate personajele, una cu orchestra, repetiția generală înainte de spectacol și apoi…debutul!

      Ziua în care m-am transformat în Tosca pentru două ore și câteva minute, cât a durat spectacolul din 2 iunie 2018, cu o distribuție ce i-a reunit pe tenorul Cosmin Marcovici (de la Opera Națională din Iași, în rolul Mario Cavaradossi), baritonul Lucian Petrean (de la Opera Națională din București, în rolul Scarpia), Dan Popescu (Angelotti), Lorand Cristian (Sacristanul) și pe semnatara acestor rânduri în rolul titular. Orchestra și corul Operei Brașov au fost conduse de dirijorul Nicolae Dohotari (Republica Moldova), dirijorul corului Leonard Boga, scenografia a fost semnată de Rodica Garștea.

Acest articol a fost publicat prima data pe blogul Compass al dr.Sanziana-Andra Ghițoi: https://patologysite.wordpress.com/2018/06/17/transformandu-ma-in-toscapentru-doua-ore-si-trei-minute-cristina-radu-soprana-solista-a-operei-brasov/

 

About Cristina Radu

Soprana C R I S T I N A R A D U este solistă a Operei din Braşov şi lector al Facultății de Muzică din cadrul Universității Transilvania. Fascinația sa pentru arta sunetelor o ghidează permanent spre explorări muzicale diverse, de la spațiile sonore renascentiste până la imaginariile contemporane, atât ca interpretă de operă, oratoriu și lied, cât și în ipostază de pedagog și scriitor. Repertoriul său vast o recomandă ca o prezență versatilă a scenelor de operă și de concert din țară și străinătate. A cântat în Italia, Austria, Germania, Marea Britainie, Belgia, Grecia, Spania, Portugalia, Elveţia, Finlanda, Norvegia și SUA. Colaborează constant cu Operele Naţionale din Bucureşti, Constanţa, Iaşi, Galaţi; Filarmonica George Enescu şi Sala Radio din Bucureşti, Filarmonicile de Stat din Sibiu, Braşov, Târgu Mureş, Piteşti şi Bacău. Participă în proiecte muzicale organizate în cadrul Bisericii Negre din Braşov, precum și în numeroase festivaluri muzicale. Cristina Radu este invitată constant în emisiuni de radio şi televiziune în promovarea evenimentelor culturale. În 2017 publică volumul "O viziune modernă asupra formării cântărețului de operă", la Editura Muzicală. Viața unui artist este un lung șir de experiențe, descoperiri, studiu acerb, vise împlinite sau spulberate, lumini și umbre, ca a oricăriu om. Atât timp căt profesează, nu încetează să își șlefuiască abilitățile și înțelegerea artistică și chiar să se remodeleze și redefinească constant. Formaţia muzicală a sopranei Cristina Radu a debutat cu studiul viorii şi al pianului. A cântat în Corul de copii al Radiodifuziunii din Bucureşti, sub conducerea Eugeniei Văcărescu-Necula şi Voicu Popescu, alături de care a participat în numeroase concerte, înregistrări şi turnee în ţară, Europa şi SUA. A urmat cursurile Liceului de muzică Dinu Lipatti şi ulterior ale Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa de canto Prof.Maria Slătinaru-Nistor. Preocuparea pentru înţelegerea fenomenului artistic al operei o conduce spre un studiu aprofundat sub îndrumarea muzicologului Prof.Univ.Dr.Grigore Constantinescu (Cântăreţul de operă şi epoca sa. Secolul XX, Teză de doctorat, 2013, Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti). În decursul studiilor universitare i-au fost decernate bursele Yolanda Mărculescu şi Fraţii bucovineni Sârghie. Desemnată Soprana anului 2009 (Gala Premiilor în Cultură, Arcuş), Cristina Radu este laureată a concursurilor Verviers International Singing Competition (Premier prix de finalist), Mihail Jora (Marele premiu), Joseph Schmidt (Premiul I), Festivalul Muzicii Maghiare (Premiul publicului) şi semifinalistă la Queen Elisabeth International Music Competition of Belgium şi Jette Parker Young Artists Programme la Royal Opera Covent Garden. Participă în Master Class de Operă şi Lied în Italia, Germania, SUA şi România, susţinute de personalităţi artistice precum sopranele Ileana Cotrubaş, Virginia Zeani, Felicity Lott, Emilia Petrescu, Mariana Stoica, tenorului Vasile Moldoveanu, mezzosoprana Denice Graves, dirijorul Alberto Zedda. Cristina Radu îşi face debutul pe scena Operei Naţionale din Bucureşti în rolul Donnei Elvira din Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart, dezvoltându-şi ulterior personalitatea artistică în numeroase recitaluri şi ca solistă permanentă a Operei din Braşov, unde abordează un repertoriu vast : Mozart (Don Giovanni, Cosi fan tutte, Le Nozze di Figaro), Bellini (Norma), Verdi (La Traviata, Il Trovatore, Un ballo in maschera, La forza del destino), Bizet (Carmen), Gounod (Faust), Offenbach (Les Contes d’Hoffmann), Puccini (La Boheme, Tosca, Suor Angelica). Colaborează cu dirijorii Tiberiu Soare, Cristian Oroşanu, Daisuke Soga, Adrian Morar, Julia Johnes, Ciprian Teodoraşcu, Traian Ichim, Vlad Conta, Miguel Ortega, regizorii Marina Bianchi, Roman Caleja, Karel Drgáč, Cristian Mihăilescu, Anda Tăbăcaru-Hogea, Alexandru Darie. Este invitată în Festivaluri de Operă, Operetă şi Balet (Braşov, Constanţa); Festivalul George Enescu (Bucureşti), Zilele muzicale Târgmureşene; Musica Coronensis şi Musica Barcensis (Braşov); Stagiunea Sunetul Muzicii (Castelul Peles), Festivalul internaţional de film istoric (Râşnov) etc. Dintre realizările concertistice recente se numără War Requiem de Benjamin Britten, alături de Filarmonica George Enescu din Bucureşti, dirijor Ronald Zollmann; Oratoriul Elias de Mendelssohn-Bartholdy alături de Filarmonica din Braşov, dirijor Steffen Schlandt; Requiem de Wolfgang Amadeus Mozart alături de Filarmonica George Enescu din Bucureşti, dirijor Paul Staicu; Nelson Mass de Joseph Haydn alături de Filarmonica de stat din Târgu Mureş, dirijor Alexandre Myrat; Les nuits d’ete de Hector Berlioz, alături de Filarmonica George Enescu din Bucureşti, dirijor Christian Badea; Stabat Mater de Gioacchino Rossini alături de Orchestra Operei Braşov, dirijor Traian Ichim. Explorarea repertoriului muzical contemporan este o preocupare constantă. În 2007 cântă în prima audiție mondială a operei spaniole La Casa de Bernarda Alba de Miguel Ortega. Semnează prime audiții ale unor lucrări aparţinând compozitorilor Diamandi Gheciu, Doru Popovici, Ana Giurgiu-Bondue, Cătălin Crețu și Jean-Pascal Chaigne. Colaborează în proiecte muzicale cu Felicia Donceanu. Între pasiunile sale extramuzicale se regăsesc expediţiile în natură, lectura, harpa, călătoriile.
This entry was posted in Book & Article, Opera Roles and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

1 Response to Transformându-mă în Tosca…pentru două ore și trei minute!

  1. GabrielA says:

    Incantata sa descopar acest blog! In stagiunea urmatoare sper sa va pot vedea in TOSCA!

Leave a comment